جاسوسی با اپلیکیشن های تلفن هوشمند، شگرد جدید هکرها

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی جدیدترین شگرد هکرها را جاسوسی با اپلیکیشن های تلفن های هوشمند عنوان کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ علیرضا آذردرخش با اشاره به روند رو به رشد استفاده از تلفن های هوشمند گفت: اگر شما از تلفن‌های هوشمند استفاده می کنید، احتمالا از برنامه های کاربردی موبایل برای بازی، دسترسی به اخبار، کتاب‌ها و آب و هوا نیز استفاده می‌کنید اما دسترسی آسان به این نرم افزارها و ساده بودن دانلود و اغلب رایگان بودن این برنامه‌ها نباید منجر به دانلود هر برنامه بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی شود.
وی ادامه داد: بسیاری از دارندگان گوشی های هوشمند این روزها با دانلود اپلیکیشن های مختلف موبایلی از سایت ها و فروشگاه های مختلف، خود را در معرض سوء استفاده قرار می دهند.
آذردرخش گفت: برخی از کاربران نسبت به دانلود حساسیت داشته و به نوعی معتاد به آن هستند و بدون توجه به مشکلات احتمالی همواره اقدام به دانلود برنامه های غیر ضروری می کنند.
این مقام مسئول با اشاره به ارسال ویروس و بدافزار واز طریق دانلود از سایت های غیر معتبر، ادامه داد: اپلیکیشن های مورد استفاده و میزان استفاده کاربران از این ابزار بسیار مهم است و کاربران باید در نظر داشته باشند از دانلود اپلیکیشن های غیر ضروری خودداری کنند.
آذردرخش با بیان اینکه برخی اپلیکیشن های موبایلی موجود در این سایت ها و فروشگاه ها از کدهای مخرب استفاده می کنند و کنترل گوشی کاربر را در اختیار می گیرند، افزود: فهیمدن این موضوع نیز بسیار مشکل است چرا که کدهای این اپلیکیشن ها با ترکیب میلیون‌ها کد مختلف دیگر در سیستم عامل باعث می شوند از گوشی کاربران جاسوسی صورت گیرد.
وی تاکید کرد: کاربران ، قبل از دانلود باید بدانند این برنامه ها چه دسترسی هایی از کاربران می گیرند؛ لذا باید ابتدا از وضعیت دسترسی ها کسب اطلاع کرد و سپس اقدام به دانلود نمود.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در پاسخ به این سوال که برنامه‌های کاربردی به چه نوع داده‌هایی می‌توانند دسترسی داشته باشند؟ گفت: برخی از نرم افزارها، حین نصب از شما مجوز دسترسی به دفترچه تلفن یا فهرست مخاطبین ایمیل، فهرست تماس‌ها، داده اینترنت، داده‌های تقویم، داده‌هایی درباره مکان دستگاه و شناسه‌های دستگاه و نیز اطلاعاتی درباره چگونگی استفاده از برنامه های کاربردی را از کاربر می گیرند.
سرهنگ آذردرخش تاکید کرد: برخی از دسترسی ها در راستای نوع فعالیت اپلیکیشن نیست و هیچ ضرورتی ندارد که به اطلاعات خصوصی و مهم شما دسترسی باشد؛ لذا در صورت مواجهه با اینچنین برنامه ها از نصب کردن آنها خودداری نمایید.
وی نصب آنتی ویروس ها و بروز رسانی آنها را بسیار مهم دانست و گفت: قبل از اینکه ویروس ها به سیستم ما نفوذ کنند باید اقدامات ایمنی مناسب را انجام داد و یکی از این اقدامات مناسب، نصب آنتی ویروس معتبر و بروز مداوم است تا بتوانذ مانع نفوذ بد افزارها به سیستم شود.
آذردرخش از کاربران خواست که در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسcyberpolice.ir بخش سامانه پاسخگویی به فوریت های سایبری به ما گزارش دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*