تالاب کجی نهبندان شاهکار خیال‌انگیز خلقت در دل کویر

 تالاب کجی نمکزار نهبندان یکی از منحصربفردترین پدیده‌های طبیعی شرق کشور بوده که هر ساله میزبان گردشگران زیادی در تعطیلات نوروزی است.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: خراسان جنوبی یکی از استان‌های کویری شرق کشور است که همواره به دلیل بیشینه فرهنگی و تاریخی خود زبان زد خاص و عام بوده است.

هرچند این استان از سرسبزی‌های شمال کشور بی نصیب است اما طبیعت شگفتی‌های دیگری را در این خطه کویری خلق کرده که تنها با نام معجزه‌ای در دل کویر می‌توان از آن نام برد.

تعطیلات نوروز فرصت مناسبی است که با سیری در دل این خطه از کویر با شگفتی‌های منحصر به فرد و تاریخ چند هزار ساله این استان آشنا شویم.

تالاب کجی و دریاچه نمک یکی از این شگفتی‌های طبیعت بوده که یک پدیده منحصر بفرد در شرق کشور و خاص این استان است.

این تالاب که در شمال غربی روستای چاه دراز و در ۷۵ کیلومتری شهرستان نهبندان قرار گرفته تنها آبگیری است که به رودخانه و حتی آبراه‌ها وصل نمی‌شود و در تابستان خشک و در زمستان با جوشیدن آب آبگیری و پذیرای پرندگان و حیوانات مختلفی است.

این تالاب با وسعت ۲۲ هزار هکتار وسعت یک پدیده منحصر بفرد در شرق کشور بوده که با وجود خشکسالی های پیاپی همچنان زنده است.

تالاب کجی میزبان ۵ هزار پرنده مهاجر

 تالاب کجی نمکزار، شوره زاری وسیع است که به دلیل پایین بودن سطح ارتفاع آن نسبت به مناطق اطراف محل تجمع زهاب منطقه است. این پدیده با توجه به شوری بیش از حد خاک آن به دریاچه نمکی تبدیل شده است.

هر چند در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی از میزان آب تالاب کاسته شده ولی به طور کلی در فصول پاییز و زمستان همواره آب دارد و با داشتن برآمدگی‌ها خشکی و پوشش گیاهی، محل مناسبی برای تخم گذاری پرندگان است و به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از پرندگان مهاجر چون اردک سرسبز، کشیم گردن سیاه، حواصیل خاکستری، سلیم طوقی و غیره به این پناهگاه مهاجرت کنند.

طبق آمار بیش از پنج هزار پرنده مهاجر هر ساله به این منطقه مهاجرت می‌کنند. در این میان پرنده‌ای به نام زاغ بور که گونه‌ای نادر در دنیا است را فقط در حاشیه کویرهای ایران در استان‌های سمنان، یزد و خراسان جنوبی می‌توان یافت که البته بیشتر این نوع پرنده در خراسان جنوبی و آن هم فقط در تالاب کجی نمکزار زندگی می‌کنند و محل اصلی زندگی آنان در قیچ ‌زارها است.

«هوبره» یکی دیگر از پرندگان خاص این تالاب است که حدود ۶۰ سانتیمتر طول دارد و تقریباً هم اندازه میش مرغ و از «زنگوله بال» بسیار بزرگتر است.

هوبره از نظر ظاهری شبیه بوقلمون است و بطور کلی پر و بال قهوه‌ای زیر تنه خاکستری و دسته پرهایش سیاه و سفید بلند که از دو طرف گردنش آویزان و حالت دامن مانندی دارد.

زیستگاه اصلی این پرنده در مناطق دشتی، تپه ماهورها، ریگزارها، بیابان‌ها، نواحی کویری با بوته‌های پراکنده یا علفهای کوتاه و حاشیه مزارع است.

زاغ بور، عقاب طلایی، پیغوی کوچک، جغد کوچک، بلدرچین معمولی، کبوتر، زاغ نوک قرمز، زاغی، گنجشک درختی، دم جنبانک ابلق، چکاوک کاکلی، چکاوک پنجه کوتاه، پرستو، هدهد، سبزه قبا، کفتار، هوبره، کوکر شکم سیاه، دودک، سلیم طوقی از دیگر پرندگان بومی این تالاب هستند و علاوه بر آن ۱۴ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی از قبیل مرغابی سرسبز و فلامینگو به این تالاب مهاجرت کرده‌اند.

گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب بوده و اشیه تالاب نیز زیستگاه ۱۴ گونه پستاندار از قبیل، خرگوش، روباه، کفتار، گرگ، پایکا، پامسواکی، زرده بر و تشی است.

جدای از همه زیبایی‌های طبیعی و حیات وحش این منطقه؛ آب تالاب به واسطه املاح معدنی موجود در آن دارای خواص درمانی برای بیماریهایی نظیر آرتروز، رماتیسم و بیماریهای مفاصل است.

بازدید سه هزار نفر از تالاب کجی نمکزار نهبندان در تعطیلات نوروزی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهبندان از بازدید حدود سه هزار نفر از تالاب کجی نمکزار نهبندان در تعطیلات نوروزی امسال خبر داد و گفت: بازدید مسافران نوروزی و علاقمندان به طبیعت از پناه گاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

محمد کاظم شکرگزار بیان کرد: تالاب کجی نمکزار نهبندان به عنوان تنها تالاب موجود در سطح استان پهناور خراسان جنوبی، پدیده طبیعی زیبا و شگفت انگیزی است که در اواخر زمستان و اوایل بهار بدلیل آبگیری تالاب و حضور پرندگان مهاجر آبزی و بویژه در طی تعطیلات نوروز مورد بازدید علاقه مندان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تالاب کجی نمکزار نهبندان به لطف بارش باران و حضور پرندگان مهاجر آبزی شرایط ویژه و منحصر به فردی برای بازدید مسافرین نوروزی و علاقه مندان به طبیعت ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه تالاب کجی نمکزار یکی از نقاط بسیار مستعد استان برای توسعه گردشگری طبیعی است، اظهار امیدواری کرد: با توجه ویژه به این تالاب و حل نواقص موجود از جمله بهسازی مسیر دسترسی به تالاب و ایجاد امکانات رفاهی لازم، شاهد به فعلیت رسیدن استعدادهای بالقوه آن برای توسعه گردشگری باشیم.

مسابقه و ورک شاپ مجسمه های نمکی تالاب کجی

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: «مسابقه و ورک شاپ» مجسمه های نمکی تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی برگزار می شود.

 سید علی زمزم اظهار داشت: مسابقه و ورک شاپ مجسمه های نمکی تالاب کجی نمکزار به همت این اداره کل از ٣١ فروردین ماه لغایت ١ اردیبهشت ماه سالجاری برگزار می شود.

وی شناسایی و معرفی پتانسیل موجود در منطقه زیبای تالاب کجی نمکزار نهبندان، ایجاد روحیه نشاط در بین هنرمندان، الهام از طبیعت جهت خلق اثر و تاثیر پذیری انسان از محیط طبیعی و بلعکس  و ایجاد یک رقابت سالم و حس خلاقیت و نوآوری در بین هنرمندان را از مهمترین  اهداف برگزاری این مسابقه برشمرد.

زمزم افزود: یک روز قبل از برگزاری مسابقه، کارگاهی با حضور استاد حمید رحیمی بافرانی در سالن کنفرانس این اداره کل  برگزار می شود و یک رور بعد یعنی ١ اردیبهشت ماه هنرمندان جهت شرکت در کارگاه عملی به محل تالاب اعزام خواهند شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: ثبت نام به موقع و شرکت در دوره آموزشی از جمله معیارهای شرکت در مسابقه ورک شاپ است.

وی با اشاره به اینکه به تمامی شرکت کنندگان در این ورک شاپ گواهی شرکت اهدا خواهد شد تصریح کرد: هنرمندان مجسمه ساز و تجسمی استان می توانند حداکثر تا  ٢۶ فروردین ماه جاری نسبت به ثبت نام در این مسابقه اقدام کنند.

تالاب کجی به واسطه چشم انداز و طبیعت زیبایش در تعطیلات باقی مانده از نوروز همچنان چشم به راه گردشگران و مسافران نوروزی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*