آخرین خبر :

اردوهای جهادی؛ تمرینی برای خودسازی جوانان خراسان جنوبی

اردوی جهادی دانشجویان در روستای سور و بندرلنگه

در ایام نوروز که همه مردم برای تفریح بهترین نقاط و خوش آب و هواترین استان‌های کشور را انتخاب می‌کنند، اما هنوز هم جوانانی هستند که به مناطق محروم سفر کرده و شیرین ترین خاطرات زندگی خود را در کنار مردم مناطق محروم می‌سازند.

کوله بارت را آماده می‌کنی، بر سر مزار شهدای گمنام می‌روی و بعد از فاتحه خوانی و راز و نیاز با شهدا منتظر می‌شوی تا اتوبوس بیاید می‌دانی به کجا می‌روی، اصلا می‌دانی برای چه داری سفر می‌کنی.

آری دو هفته‌ای را باید دل از تمامی تعلقات دنیوی جدا کنی و به دور از خانواده، به دور از راحتی، آسایش به امید ساختن خانه‌های کوچک و یا دلی بزرگ به سفری معنوی رهسپار شوی، سفری که در آن همراهانت دوستان و هم سن و سال‌های تو هستند.

تو رفتی بسازی ولی خود ساخته شدی

سوار اتوبوس که می‌شوی آیه الکرسی می‌خوانی، حرف‌هایی را با خدای خود زمزمه می‌کنی وعهد می‌بندی در این سفر تو شب‌ها را تا صبح در کلبه و یا اتاق مدرسه روستا اقامت می‌کنی و یا شاید سقف خانه‌ات به پهنای آسمان پر ستاره باشدو این فرصت را داشته باشی که با شمردن ستاره‌ها به خواب بروی و مدت ۱۴ روز هم تمام می‌شود و تو رفته بودی که بسازی ولی خود ساخته شدی.

آری قبل از ایام نوروز خانواده‌ها برای رفتن به سفر خود را آماده کرده و برای سفر برنامه ریزی می‌کنند و در ایام نوروز هم عده ای در سفر، برخی در دید و بازدید وعده ای در گشت و گذار و لذت بردن از دامن طبیعت هستند.

اما در گوشه و کنار شهر هنوز هم جوانانی کم ادعا و پر دغدغه هستند که در ایام نوروز و تابستان به نقاط دور دست اما با صفا و مملوء از بی امکانات اما صمیمی، مردمانی تنگدست، اما گشاده رو، غذاهایی کم و البته کم هزینه اما دلچسب اینها در کنار هم می‌شود و جوانان را برای رفتن به مناطق دور دست و محروم سوق می‌دهد.

از آغاز نوروز تاکنون گروه‌های مختلف جهادی هم وسایل مورد نیاز خود را جمع کرده تا به مقصدی در داخل کشور  سفر کرده و در این تعطیلات نوروز بهترین استفاده را کنند و این افراد با الگوبرداری از رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس که برای جهاد در راه خدا جان خود را فدا کردند، اینک جهادی متفاوت و از رنگ و بویی دیگر که دارای ارزشی متفات تر است را رقم می‌زنند.

اردوهای جهادی تمرینی برای جهاد در زندگی است

اردوهای جهادی تمرینی برای جهاد در زندگی است و این توصیفی زیبا است که ما را ناخودآگاه به یاد دلاوری‌های بچه‌هایی می‌اندازد که امروز خاطره شان برای ما الگو و نوری است در مسیری که امید است که ما ادامه دهنده آنها باشیم.

خودسازی و نزدیکی به خدا در اردوهای جهادی بیش از هر فضای دانشجویی دیگری قابل تحقق است و خداوند در قرآن وعده‌های الهی برای جهادگران داده جهادی که نه تنها به آبادانی، رشد فرهنگی و محرومیت زدایی از چهره نقاط محروم کشور می‌شود بلکه در آینده در امور اجرایی کشور به دست مدیرانی با روحیه جهادی و بسیجی سپرده می‌شود.

اردوهایی که در سال‌های گذشته جوانان انقلابی کشورمان به فرمان رهبر معظم انقلاب به شکوفایی رسیده و تبدیل به جبهه‌هایی از جبهه‌های انقلاب شده که در آن نمایان شدن اخلاص این جوانان، سازندگی نقاط محروم کشور و خودسازی را رقم می‌زند.

نام جهاد تداعی کننده عزمی جدی برای دفاع همه جانبه است

نام جهاد تداعی کننده عزمی جدی برای دفاع همه جانبه است و جهاد یعنی جنگیدن برای آزادی، تلاش کردن خواه برای آزادی وطن یک ملت خواه برای آزادی موطن آدمی، آزادی جان هر وجدان بیداری جهاد را امری اجتناب پذیر می‌داند و احساس مفید بودن و رها شدن از روزمرگی جدا شدن از غوغای شهری لذتی دارد که تنها باید در اردوهای جهادی تجربه کنی.

اردوی جهادی برای هر فردی تعریفی خاص دارد یکی آن را آمیزه‌ای ازمهر، ایمان، عشق و برای خدمت رسانی به همنوع درمناطق محروم می‌بیند و دیگری آن را آزمونی برای سنجش خود دیده که ببیند چقدر می‌تواند در برابر ناملایمات از نفس خود مایه بگذارد.

در اردوهای جهادی دانشجویان، دانش آموزان، طلبه مهندس و بسیجیان می‌آیند تا خمس آموزه‌های خود را با آموختن بپردازند اما شاید در این روزها به این درک برسند که اینجا دانشگاهی دیگر برای اندوختن و یادگیری است جوانانی که  شاید برای بسیاری از آنها تحمل سختی نوازش‌های تند آفتاب کویری سخت باشد، اما آمده اند برای یک هدف که آن هم شرکت در یک اردوی جهادی است.

شهید آوینی  می‌گوید شأن انسان در ایمان، جهاد و هجرت است و هجرت مقدمه جهاد فی سبیل الله است و هجرت یعنی هجرت از سنگینی‌ها و جاذبه‌هایی که تو را به خاک می‌چسبانند.

پیرزنی که هر روز صبح با آمدن جهادگران برای کارهای عمرانی سپند دود می‌کرد و عصا زنان در بین روز برای جهادگران چای می‌آورد در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: این جوانان مانند پسران خودم هستند، آنها آمده اند تا برایمان در روستا مسجد بسازند و من دعا می‌کنم که هر چه می‌خواهند خدا به آنها بدهد.

در مسیر روستا که قدم می‌گذاری انگار خبری از کمبود و مشکلات مردم نیست و همه یکدل و همصدا شده بودند تا در مدتی که گروه‌های جهادی در روستایشان مستقر است با آنها همکاری کرده تا خدمات به آنها ارائه شود.

از پیرمرد تا نوجوان، از دختر تا پسر، مرد یا زن همه از وجود جهادگران در روستا خوشحال بوده و تقاضا داشتند که در ایام تابستان هم جهادگران به روستای آنها سفر کنند.

آری این جهادگران از هر قشری که بیشتر آنها جوانان باشند در کنار یکدیگر جمع شده تا محرومیت زدایی کرده و دل مردمان این مرز و بوم را شاد کنند، این جهادگران جوان می‌توانند مانند دیگر افراد جامعه از این فرصت پیش آمده استفاده کرده و به تفریح و استراحت بپردازند اما این جوانان با ایمان از هر فرصت به وجود آمده ای استفاده کرده و برای آبادانی کشور گام برمی‌دارند.

توسعه فرهنگ محرومیت زدایی در بین جوانان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در مردم از وظایف جهادگران

راضیه مالکی یکی از جهادگرانی که سابقه حضور در ۴ اردوی جهادی دانشجویی دانشگاه پیام نور را دارد در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: یکی از وظایف جهادگران توسعه فرهنگ محرومیت زدایی در بین جوانان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در مردم منطقه است.

وی با بیان اینکه سازندگی، عمرانی، فرهنگی، علمی و بهداشتی از دیگر اهداف جهادگران است، اظهار داشت: در اردوهای جهادی، جهادگران با وضعیت زندگی یک منطقه محروم کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، اعتقادی، معیشتی و بهداشتی آشنا شده و از طریق تلاش مخلصانه برای سازندگی در ان منطقه در بعدهای مختلف می‌کوشند که خود را ساخته و رضای  الهی را کسب کنند.

رضایی یکی دیگر از جهادگران در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: نخستین هدف اردوی جهادی خودسازی است، فرهنگ جهادی یک مفهوم کلی است که از مصادیق دین مداری، ولایت محوری، مردم گرایی، ارزش مداری، انعطاف پذیری، خودباوری، استمرار و سرعت عمل است که می‌توانیم این فرهنگ را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه ما جهادگران باید در تمامی عرصه‌های شخصی خود جهاد کنیم، اظهار داشت: ما باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم و جهاد ما در زندگی روز مره به گونه‌ای باشد که ساده زیست بوده و دور از اسراف و تجمل باشیم.

ساختن خانه بی بی فاطمه شیرین ترین خاطره جهادگران

این جهادگر از خاطره اردوی جهادی سال گذشته در شهرستان زیرکوه برایمان اینچنین گفت: تعدادی از دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند در قالب گروه جهادی خیبر به روستای گمنج در شهرستان زیرکوه رفته تا برای یک پیر زن در آنجا خانه بسازیم، در زلزله  سال ۷۶ بود که تنها سرپناه بی بی فاطمه از او گرفته شد و او را بی خانه کرد و از آن سال‌ها تاکنون این پیرزن  تنها در یک اتاق کوچک که یکی از اهالی روستا به عنوان حمام برای خود ساخته بود، در آنجا زندگی می‌کرد.

وی افزود: در این اردوی جهادی تلاش کردیم تا در قالب گروه ۱۰ نفره منزل بی بی فاطمه را در ۲ شیفت کاری بسازیم و دعاهای این پیرزن و اشک‌های او بهترین خاطره از من در این اردوها بود.

حضور چشمگیر جهادگران در نوروز ۹۵

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: اعزام گروه‌های جهادی از ۲۶ اسفند ماه ۹۴ آغاز و تا ۱۴ فروردین ماه ۹۵ ادامه دارد.

محمد زهرایی  افزود: در این مدت در بخش دانشجویی و گروه‌های ۱۰ تا ۱۲ نفره تعداد ۵ گروه شامل ۸۵ نفر که ۴۰ نفر برادر و ۴۵ نفر خواهر بود.

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: در بخش گروه‌های جهادی دانشجویی سه روزه تعداد ۲ گروه و با حضور ۳۱ جهادگر، در بخش محلات و گروه‌های سه روزه تعداد ۳ گروه با حضور ۲۹ جهادگر به مناطق محروم خراسان جنوبی اعزام شدند.

زهرایی با اشاره به اعزام گروه‌های محلات در مدت ۷ روزه افزود: در این مدت ۱۸ گروه جهادی محلات در قالب گروه‌های ۷ روزه و شامل ۲۷۱ جهادگر، با حضور ۲۱۶ نفر برادر و ۵۵ نفر خواهر، اردوهای یک روزه حلقه صالحین در ایام نوروز ۹۵ به تعداد ۳۱ گروه به مناطق محروم خراسان جنوبی اعزام که ۴۲۸ نفر برادر و ۸۲ خواهر بود.

وی بیان کرد: امسال در این مدت تعداد ۷ گروه جهادی مهمان داشتیم که این گروه‌ها شامل ۴۷۰ نفر و تعداد ۳۷۲ برادر و۹۸  خواهر بود که در عرصه‌های عمرانی، فرهنگی، آموزشی و گروه‌های جهادی خدمت رسانی کردند.

اعزام ۳ تیم پزشکی جهادی به مناطق محروم خراسان جنوبی

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: در این مدت تاکنون ۳ تیم پزشکی جهادی به مناطق محروم خراسان جنوبی اعزام که این تیم‌ها شامل یک گروه جهادی دندانپزشکی، یک تیم جراحی و یک  گروه زنان به مناطق محروم خراسان جنوبی بودند و جهادگران در ایام نوروز ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشتند.

رئیس بسیج دانشجویی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در سال گذشته ۸۰۰ نفر در اردوهای جهادی دانشجویی ۱۰ تا ۱۲ روزه در خراسان جنوبی شرکت کرده که پیش بینی می‌شود در سال ۹۵ بیش از ۱۰۰۰ دانشجو در اردوهای جهادی حضور یابند.

علی قاسمی با بیان اینکه اردوهای جهادی در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش زیادی دارند، افزود: اردوهای جهادی دانشجویان ۱۰ روزه و یا ۷ و ۳ روزه است که بخشی از این اردوها در ایام نوروز و بخشی دیگر در ایام تابستان و بخشی هم در طول ترم تحصیلی جدید برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اردوهای جهادی در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش زیادی دارد، اظهار داشت: هدف از اردوهای جهادی خودسازی دانشجویان و کمک به محرومان است و این ارودها می‌تواند در شناخت و درک محرومیت‌ها تأثیرگذار باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از جهادگران اظهار داشت: دولت باید هر ۶ ماه یک مرتبه در زمینه اقتصاد مقاومتی به مجلس گزارش دهد که چه کارهایی انجام و چه برنامه‌هایی دارد و امید است دولت برنامه مدون و شفافی برای بحث اقتصاد مقاومتی ارائه کند.

تمام مسئولان از اردوهای جهادی حمایت کنند

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقر عبادی  با بیان اینکه تلاش جهادگران قابل تقدیر است، افزود: تمامی مسئولان باید بسیج شوند و از اردوهای جهادی با قرار دادن وسایل و امکانات حمایت کنند.

وی بیان کرد: اردوهای جهادی فرصت مناسبی برای آشنا شدن با درد و مشکلات مردم در مناطق محروم است که این اردوها می‌تواند جلوی رفاه زدگی را بگیرد و از نظر کیفیت و آشنا شدن با درد مردم و معنویات با دیگر اردوها قابل مقایسه نیست.

آری اینجا جهادی دیگر به پا است، اینجا همه همدل و یکرنگ هستند تا بتوانند گرهی از مشکلات و نداشته‌های از همجنسان خود را در گوشه ای دور افتاده از کشور، استان و شهرشان رفع سازند.

اردوهای جهادی مقصدشان محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار است

اردوهای جهادی مقصدشان محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار است و تلاش می‌کنند تا با ساخت و ساز و آبادانی درمناطق کم برخوردار محرومیت‌ها را بزدایند وخوشبختانه چند سالی است که اردوهای جهادی رنگ و بوی بیشتری گرفته و کمتر دانشجو و طلبه را می‌توانی پیدا کنی که به این اردوها نرفته باشد.

آری در این اردوها باید دو هفته ای به دور از خانواده و دور از تعلقات دنیوی سفر کنی و با دلی پر از امید و دستانی بزرگ رهسپار این سفر شوی، شاید در بین راه در اتوبوس که هستی، با خواندن ذکر با خدا مشغول راز و نیاز هستی، دلت کمی بلرزد که آیا در این سفر دست پر بر می‌گردی یا نه؟ اما تو به سفرت ادامه بده و به خداوند امیدوار باش زیرا در این سفر مهارت و دانش هایی را از پیرزن، کشاورز، پیرمرد، چوپان، دامدار، قالی باف و قصاب کسب می‌کنی که در هیچ دانشگاه و کلاسی نیاموخته ای.

شاید دستان معلم تو کمی پینه بسته باشد اما دلش به وسعت دریاها و به دور از تاریکی و غبار شهر است و تو در اردوهای جهادی درس‌هایی مانند شهامت، بزرگ منشی و استقامت را می‌آموزی و همین که کم کم داری به محیط روستا و مردمانش عادت می‌کنی و آنها را جزوی از خانواده خود تصور می‌کنی باید عزم سفر را ببندی و به شهر بازگردی.

تلاش کن در این سفر با خاطرات شیرین و دست پر برگردی، به امید روزی که هیچ منطقه‌ای در کشور دچار محرومیت نباشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*