اخبار کوتاه سیاسی هزینه برگزاری انتخابات چقدر بود؟/ مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا بر سر اموال شاه/شباهت هاشمی و احمدی‌نژاد در چیست؟

 

پاسخ مثبت مسی به درخواست اوباما

ستاره آرژانتینی بارسلونا به درخواست رئیس جمهور آمریکا پاسخ مثبت داد و اعلام کرد دوست دارد اوباما را از نزدیک ببیند.به گزارش TyC Sports ، لیونل مسی به چنان شهرت و محبوبیتی در جهان فوتبال رسیده است که حتی چهره های بزرگ سیاسی هم دوست دارند با او ملاقات کنند.باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا جدیدترین چهره سیاسی است که دوست دارد لیونل مسی را از نزدیک ملاقات کند. اوباما که اکنون در آرژانتین به سر می برد تاکید کرده است که دوست دارد به همراه خانواده اش مسی را از نزدیک ملاقات کند.مسی در واکنش به خواسته رئیس جمهور آمریکا گفت: نمی دانم که آیا چنین چیزی ممکن است یا نه. چه بسا او به این خاطر که در آرژانتین است چنین خواسته ای داشته است. باید اعتراف کنم که از این خواسته او غافلگیر شدم. برای من افتخار است که با اوباما دیدار کنم.

هزینه برگزاری انتخابات چقدر بود؟

در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی که با انتخابات ‌پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در یک روز برگزار شد، پیش بینی هزینه‌ای بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد تومان ـ مشترکاً ـ شده بود که بنا بر گفته سیدشهاب الدین چاوشی رئیس ستاد انتخابات تهران ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن فقط در روز برگزاری انتخابات در استان تهران هزینه شد.از حدود ۱۲ هزار نفری که از روز ۲۸ آذر تا چهارم دی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم داوطلب شدند، صلاحیت حدود ۶۰ درصد آنان به تأیید هیأت های اجرایی و نظارت رسید، تأیید صلاحیت شدگان که دیگر رسماً کاندیدای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به حساب می آمدند از روز ۲۹ بهمن تا ۲۴ ساعت ‌پیش از شروع رأی گیری در سطح شهر و رسانه های مکتوب و غیر مکتوب و نیز فضاهای مجازی اقدام به تبلیغات کردند. بارزترین ممیزه بعد رقابت‌های این دوره بهره‌گیری گسترده از شبکه‌های اجتماعی بود.این خبر را فارس منتشر کرده است.

جزئیات جدید از سقوط بالگرد

مجتبی خالدی در گفت‌وگویی، در رابطه با آخرین جزئیات سقوط بالگرد در حوالی شیراز اظهار داشت: علی‌رغم پیگیری‌ها این حادثه مشخص نشده ولی همه ۹ سرنشین این بالگرد جان خود را از دست داده‌اند.وی با بیان اینکه گزارش پلیس در رابطه با سقوط بالگرد و ۵ مصدوم حادثه ترافیکی درست نبود اظهار داشت: تنها مصدوم در حال انتقال با این بالگرد چوپان یا دامداری بوده که در کوه به دلیل بی‌احتیاطی دچار حادثه شده است.سخنگوی اورژانس کشور ادامه داد: این فرد از طریق تفنگ خود و بی‌احتیاطی از ناحیه سر و صورت دچار حادثه شده بود که ابتدا به اورژانس اعلام شده که جهت کمک به مصدوم از بالای کوه بالگردی را اعزام کنند.خالدی افزود: مدتی پس از این اطلاع مجدد با اورژانس تماس گرفته شده که فرد حادثه دیده را به بیمارستان محلی منتقل کرده‌اند ولی با توجه به شدت جراحت مجدد از اورژانس درخواست بالگرد جهت انتقال مصدوم به بیمارستان در شیراز شده است.وی با تاکید بر اینکه علت دقیق حادثه هنوز مشخص نیست گفت: آخرین تماس کادر پرواز و اورژانس ۵ دقیقه قبل از سقوط بوده که اعلام شده است آمبولانس زمینی را برای انتقال مصدوم آماده کنند. این گفت وگو را فارس منتشر کرده است.

علت پیروزی لیست امید از دیدگاه زیباکلام

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: حاصل حمایت اصلاح‌طلبان از کاندیداهای معتدل و میانه رو در سایر نقاط کشور بود که اتفاقا موفقیت هم برای جریان اصلاحات در پی داشت و نشان داد که استراتژی صحیحی است. صادق زیباکلام استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایلنا، با اشاره اعتماد مردم به جریان اصلاح طلب اظهار داشت: مردم به اصلاحات اطمینان دارند؛ آنگونه که دیدیم در دور نخست با وجود اینکه چهره‌های ناشناخته در لیست اصلاح‌طلبان وجود داشت، مردم به واسطه اعتماد و اطمینان به اصلاحات به چهره‌های ناشناخته یا کمتر شناخته شده رای دادند.او با بیان اینکه برای مردم تغییر شرایط ناشی از عملکرد دولت قبل، دغدغه اصلی است، خاطرنشان کرد: در همان انتخابات هفتم اسفندماه وقتی مردم دیدند «لیست امید» مورد تایید رهبران اصلاحات است، به افراد حاضر در لیست رای دادند، اعتماد مردم به رهبران اصلاحات را باید یکی از رمز‌های مهم پیروزی جریان اصلاحات و لیست امید خواند که دور دوم نیز از آن استفاده خواهد شد.

بنزین گران می شود؟

مسعود دانشمند دبیر کل خانه اقتصاد ایران با بیان این که در انتهای برنامه پنجم توسعه قیمت بنزین و تمام حامل های انرژی باید به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد، افزود: با کاهش جهانی قیمت نفت، قیمت بنزین در فوب خلیج فارس به حدود یک هزار تومان رسیده است که با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه قیمت هر لیتر بنزین در کشور باید حدود ۹۰۰ تومان باشد و دولت باید طبق قانون قیمت بنزین را کاهش دهد؛همانطور که برخی کشورها با کاهش قیمت جهانی نفت قیمت بنزین را در کشور خود کاهش داده اند.وی با اشاره به این که قیمت گازوئیل در کشور بسیار پایین تر از قیمت فوب خلیج فارس است، تصریح کرد: هر لیتر گازوئیل در فوب خلیج فارس حدود ۹۰۰ تومان است که در کشور با قیمت ۳۵۰ تومان به فروش می رسد، البته برای قیمت گازوئیل که در بخش های حمل و نقل عمومی و ماشین آلات کشاورزی مصرف دارد باید از فرمول دیگری استفاده شود.این خبر را باشگاه خبرنگاران منتشر کرده است.

حکم دو پلیس خاطی سعودی صادر شده است

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در گفت وگویی با اشاره به آخرین وضعیت دو پلیس خطاکار سعودی اظهار کرد: قبل از قطع رابطه سیاسی کنسولگری ما در جده اعلام کرد که دادگاه حکم دو پلیس خطاکار سعودیرا صادر و به وزارت کشور عربستان اعلام کرده است اما هنوز هیچ اعلام رسمی به وزارت خارجه ما و یا سازمان حج و زیارت انجام نشده است.وی در ادامه افزود: بر اساس مصوبه دولت قبل از پایان سال، سفر عمره تا اطلاع ثانوی یعنی تا زمان محاکمه دو مامور پلیس خاطی سعودی تعلیق است.این خبر را باشگاه خبرنگاران منتشر کرده است.

زنجانی محصول دولت رانت است

سید محمدغرضی در گفت و گویی معتقد است که ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات منجر به محبوبیت بیشتر وی شده است؛ وی معتقد است زنجانی محصول دولت رانت است. این اظهارات را نامه نیوز طی گفت و گویی منتشر کرده است.

مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا بر سر اموال شاه
واشنگتن فری بیکن نوشت: دولت اوباما در حال انتقال اشیا تاریخی به ایران است. این اقدام به همراه پرداخت نزدیک به ۲ میلیارد دلار به تهران در قالب تنش زدایی محرمانه صورت می گیرد. این نشریه آنلاین در ادامه ادعا کرده است: مقامات دولت اوباما از ژوئن ۲۰۱۴ تا حداقل ژانویه ۲۰۱۵ مذاکرات محرمانه ای با ایران بر سر مسائل حقوقی بایکدیگر داشته اند. وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به استعلام مایک پمپئو، نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا، درباره مذاکرات آمریکا و ایران برای حل و فصل یک رشته ادعاهای حقوقی نوشته است: “این مباحثات به توافقی بر سر ادعاهای مربوط به طرح های معماری که اینک در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود و سنگواره هایی که در حال حاضر در اختیار سازمان محیط زیست ایران قرار دارد، منجر شد؛ و دو طرف احتمال توافق های فراگیرتری را به بحث گذاشتند.” جمهوری اسلامی ایران همچنین خواستار دریافت دارایی های شاه سابق و املاک دیپلماتیک ایران در ایالات متحده آمریکا است. بعضی از شکایات ایران، در مورد خرید آثار هنری از آمریکا است که قرارداد آن به پیش از انقلاب برمی گردد و آمریکا آنها را به ایران نداده بود؛ و همچنین شامل برگرداندن اشیاء تاریخی می‌شود که پیش از انقلاب برای مطالعه به آمریکا فرستاده شده بود. سایت انتخاب این خبر را منتشر کرده است.
سخنرانی سخنگوی دولت ناتمام ماند
محمدباقر نوبخت امروز در یادمان شهدای هویزه سخنرانی کرد. در میان صحبت‌های نوبخت در محل یادمان شهدای هویزه، عده‌ای شروع به شعار دادن کردند و در نهایت سخنرانی معاون رییس جمهور نیمه‌تمام ماند. خبرگزاری ایسنا این خبر را منتشر کرده است.
آیت الله مکارم: تعطیلات همگانی قطعا به کشور ضربه می زند
آیت الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان در آخرین  درس خارج فقه خود در سال ۹۴که در مسجد اعظم برگزار شد، به تعطیلات نوروزی در کشور اشاره کرد و گفت:  تعطیلات فرصت خوبی برای افزایش آمادگی برای خدمت بیشتر است، ولی متاسفانه گاهی همین آداب خوب به مسایل بد آلوده می شود که از جمله این آداب بد، تشریفات و چشم و هم چشمی ها است. مکارم شیرازی گفت: مرخصی های اداری و نفری بد نیست، ولی تعطیلات همگانی قطعا به کشور ضربه می زند؛ چرخه های اجتماع نباید این گونه چندین روز از کار بیافتد و اگر بتوانیم با مرخصی ها، نیروی مجدد کار را برای کارمندان تامین کرد، دیگر نیازی نیست که این گونه کشور را به تعطیلی بکشانیم. خبرگزاری تسنیم این خبر را منتشر کرده است.
شباهت هاشمی و احمدی‌نژاد در چیست؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آقای احمدی‌نژاد مرتب در جلسات مجمع تشخیص شرکت می‌کند اما هیچگونه اظهارنظری نمی‌کند.مرتضی نبوی، مدیرمسئول روزنامه رسالت درباره میزان مشورت پذیری این دو نفر گفت: هر دو نفر این اشکال را داشتند. آقای هاشمی مسئولانی که نظر ایشان را می‌پذیرفتند جذب می‌کرد. خوشش نمی‌آمد کسی اطرافش باشد که نظر مخالف داشته باشد اما نه اینکه با آنها برخورد کند. یادم است در دوره چهارم مجلس بود و به عنوان ناظر مجلس در شورای ارز حضور داشتم. آنجا ما همه نقدهایمان را می‌گفتیم اما آقای هاشمی تصمیمی که می‌خواست می‌گرفت. در آن زمان بحران ارزی داشتیم. کارشناسان و رئیس بانک مرکزی هر هفته یک دستورالعمل پیشنهاد می‌دادند و براساس آن، عده‌ای ورشکست می‌شدند و عده دیگری ثروتمند می‌شدند. من به آقای هاشمی می‌گفتم که از مسئولان بانک مرکزی بخواهد آثار تصمیماتشان را بررسی کنند اما ایشان توجهی نمی‌کرد و به آنها اعتماد می‌کرد و نتیجه‌اش این می‌شد که هر چند روزی با یک بخشنامه جدید ارزی مواجه می‌شدیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ایشان وقتی در مورد موضوعی نظری نداشته باشد، افراد مختلف نظرشان را می‌دهند و سپس رای‌گیری و تصمیم‌گیری می‌شود اما وقتی خودش نظری داشته باشد جلسه را خیلی معطل می‌کند. یعنی وقتی خودش نظری دارد و اعضای جلسه نظر دیگری دارند، جلسه را تمام نمی‌کند و موضوع را به جلسه دیگری موکول می‌کند. آنقدر ماجرا را کش می‌دهد تا رای را به نفع نظری که خودش دارد تغییر دهد. او درباره میزان موفقیت هاشمی با به کار گیری این شیوه اظهار کرد: به هر حال ممکن است برخی حرمت جایگاه و سابقه ایشان را مراعات کنند. در بعضی موارد موفق می‌شوند و در برخی موارد خیر. وی ادامه داد: آقای احمدی‌نژاد هم همینطور بود. او مشهور بود که حتی در دولت به‌تنهایی تصمیم می‌گرفت و فقط نظری که خودش قبول داشت را می‌پذیرفت. یعنی اینطور نبود که نظر مشورتی بگیرد و بعد از آن جمع‌بندی کند. او هم آدم مشورت‌پذیری نبود و یکی از مهمترین نقاط ضعفش نیز همین بود. خبرگزاری خبرآنلاین این خبر را منتشر کرده است.
 آقای مصباح با طناب احمدی‌نژاد رای نیاورد
محمد غرضی در گفت‌وگویی از علت رای نیاوردن مصباح یزدی سخن می‌گوید. وی معتقد است که هرکس با طناب احمدی نژاد به چاه برود، خود و طناب را از بین برده است و همین موضوع دلیل رای نیاوردن آقای مصباح در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری است. وی میگوید مردم به عوامل حکومتی که پاسخگو نباشند پشت می کنند.او در پاسخ به سوال «یکی از مسائلی که بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح شد، این بود که اصولگرایان منهای آقای احمدی نژاد ظرفیت رای آوری ندارند. تحلیل شما از این موضوع چیست؟» می‌گوید:به نظرم هر کس با طناب این آقا در چاه برود خود و طناب و همه چیز را از بین می‌برد. به این دلیل که بسیاری از اشخاص به دلیل هماهنگی با این آقا رأی نیاوردند و در آینده نیز اگر اتفاقی بیفتد همین صدمات به اشخاص خواهد رسید. آقای مصباح یزدی به همین دلیل رأی نیاورد. گذشته ۱۲ ساله آقای احمدی‌نژاد نشان می‌دهد که با هر امکان و حمایتی آمده است اول آن حامی از بین رفته و بعد خودش. سایت نامه‌نیوز این خبر را منتشر کرده است.
 روس ها خواهان احیای شوروی سابق
بیشتر شهروندان روسیه که مورد پرسش در نظرسنجی سراسری مرکز مطالعه افکار عمومی قرار گرفتند، اعتراف کرده اند که از حفظ اتحاد شوروی در یک همه پرسی (فرضی) حمایت می کنند.جامعه شناسان در صدد برآمدند با نظر مردم در باره اتحاد جماهیر شوروی آشنا شوند که نتایج آن نشان داد، هر چند در بازتاب دلتنگی اکثر پرسش شدگان تا حدی بزرگنمایی شده است، اما بیشتر شهروندان اعتراف کردند که اگر سال جاری میلادی رفراندومی در باره حفظ اتحاد شوروی برگزارمی شد، از آن حمایت می کردند.برپایه های یافته های همه پرسی تازه انجام شده، در صورت برگزاری یک همه پرسی در سال ۲۰۱۶، نظر ۶۴ درصد احیای شوروی سابق خواهد بود، ولی واقعیت مهم این است که نه فقط افراد مسن بلکه افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله (۴۷ درصد) نیز که با زندگی در نظام کمونیستی آشنا نیستند به حفظ اتحاد شوروی جواب مثبت می دادند. این یافته ها می تواند تایید کننده نتایج همه پرسی ۱۷ ماه مارس سال ۱۹۹۱ باشد که ۷۶ درصد شهروندان از حفظ اتحاد شوروی حمایت کرده بودند. این خبر در ایرنا منتشر شده است.
 “انانیموس” داعش را تهدید کرد
گروه هکری انانیموس بعد از حوادث بروکسل با انتشار یک نوار ویدئویی گروه تروریستی داعش را تهدید کرد.گروه هکری انانیموس(ناشناس) در این نوار ویدئویی که روز جمعه منتشر شد اعلام کرد:ما تازمانیکه داعش به حملات خود در سراسر جهان ادامه می دهد نمی توانیم آرام باشیم.آزادی ما باردیگر مورد حمله قرار گرفته است و این روند نمی تواند ادامه پیدا کند.سخنگوی این گروه هکری در نوار مذکور عنوان داشت: انانیموس سایتهای وابسته به گروه داعش را در فضای مجازی مورد هدف قرار خواهد داد و حسابهای این گروه را در سایتهای مختلف می بندد.ما متعهد می شویم که به تلاشهای خود برای مبارزه با این گروه تروریستی به ویژه بعد از حوادث صورت گرفته در بروکسل و کشته شدن ۳۱ تن ادامه دهیم.پیشتر نیز انانیموس علیه گروه تروریستی داعش اعلام جنگ کرده بود.
دلار با «افزایش» استارت زد
بر اساس گزارش بانک مرکزی نرخ رسمی دلار امروز با ۵ ریال افزایش به ۳ هزار و ۲۵.۲ تومان رسید تا بدین ترتیب در اولین روز کاری سال ۹۵، نرخ دلار با افزایش آغاز شود.بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نرخ رسمی ارز را برای امروز شنبه ۷ فروردین ۹۵ اعلام کرد.بر این اساس دلار با ۵ ریال افزایش ۳ هزار و ۲۵٫۲ تومان ، پوند با ۱۰۴ ریال رشد قیمت ۴ هزار و ۲۷۴٫۸ تومان و یورو با ۱۸ ریال کاهش ۳ هزار و ۳۷۸٫۵ تومان ارزش گذاری شد.همچنین فرانک سوئیس ۳ هزار و ۸۹٫۸ ، روپیه هند ۴۵٫۳ تومان، درهم امارات ۸۲۳٫۷ تومان، صد روپیه پاکستان ۲۸۸۶٫۷ تومان، صد ین ژاپن ۲۶۷۵٫۲ تومان، دلار هنک کنگ ۶۹۰ تومان، لیر ترکیه هزار و ۵۱٫۷ تومان، روبل روسیه ۴۴٫۳ تومان، صد دینار عراق ۲۷۳٫۵ تومان، ریال عربستان ۸۰۶٫۷ تومان، یوان چین ۴۶۵ تومان، رینگت مالزی ۷۵۰ تومان و هزار وون کره ۲۵۸۷٫۶ تومان درج شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*