گفته می شود

 

 

گفته می شو خبرگزاری فرانسه، اظهارات باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته ای با ایران را بازتاب داده که در بخشی از آن، به زمان بر بودن بازگشت ایران به اقتصاد جهانی اشاره کرده است. باراک اوباما با تأیید بر اینکه توافق هسته ای با ایران تاکنون مؤثر و موفق بوده است، اظهار داشته، بازگشت ایران به اقتصاد جهانی، امری زمان بر است. وی در ادامه ضمن «تاریخی» خوانده توافق هسته ای اظهار داشته: «حتی اگر ایران تقلب کند، یک سال زمان خواهد برد تا بتواند سلاح اتمی بسازد».

*****

گفته می شود «وال استریت ژورنال» بخش دیگری از مواضع اوباما را مورد توجه قرار داده که در آن، نسبت به خطر تروریسم هسته ای و به ویژه احتمال دسترسی گروه تروریستی داعش به سلاح هسته ای هشدار داده است. رئیس جمهور آمریکا، خطر دستیابی گروه های تروریستی به مواد هسته ای را از بزرگترین تهدیدهای پیش روی امنیت جهانی برشمرده و گفته کشورها باید همه تلاش خود را جهت اقدام برای حفظ امنیت مواد هسته ای در دسترس و آسیب پذیر به کار گیرند. وی اشاره کرده، حدود دو هزار تن مواد هسته ای در سرتاسر جهان در تأسیسات نظامی و غیرنظامی ذخیره شده است که برخی از این مواد ایمنی مناسبی ندارند. اوباما همچنین مدعی شد، آمریکا با به اشتراک گذاشتن اسناد مربوط به تمهیدات امنیتی ارتش آمریکا در حفاظت از مواد هسته ای، دیگر کشورها را در تأمین و بهبود امنیت هسته ای کمک خواهد کرد.

*****

گفته می شود رئیس جمهور چین در سخنرانی خود در اجلاس امنیت هسته ای واشنگتن به موضوع توافق هسته ای ایران اشاره کرده و این توافق را الگویی برای حل و فصل دیگر موضوعات مهم جهانی دانسته است. به نوشته خبرگزاری «شین هوا»، شی جین پینگ با بیان اینکه موضوع توافق هسته ای شش قدرت بزرگ دنیا با ایران نباید به فراموشی سپرده شود و باید همواره به آن توجه داشت، افزوده، همواره باید مد نظر داشت که گفت وگو و مذاکره می تواند بسیاری از مشکلات را حل کرده و اختلافات را کاهش دهد. وی توافق هسته ای ایران را زیربنایی برای حل جامع بسیاری از مسائل دیگر دانسته و تأکید کرد، هرگز نباید اجازه داد نفوذ از بیرون، باعث بروز مشکل در اجرای توافق شود و لازم است همه طرف ها به تعهدات سیاسی خود عمل کرده و توافق را به نحو احسن اجرا کنند. شی همچنین به نقش چین در دستیابی به این توافق اشاره کرده است.

*****

گفته می شود مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه ای درباره روند اجرای توافق هسته ای ایران اظهارنظر کرده است. خبرگزاری «اسپوتنیک» از جمله رسانه هایی است که این بیانیه را بازتاب داده که در آن، یوکیا آمانو اعلام کرده با رؤسای جمهور کشورهای ۱+۵ و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای بررسی روند اجرای برجام دیدار کرده است. در این بیانیه آمده است: «من یادآوری کردم که ایران هم‌اکنون در معرض شدیدترین نظام راستی‌آزمایی هسته‌ای جهان قرار دارد. این کشور نه تنها توافقنامه پادمانی با آژانس، بلکه پروتکل الحاقی را هم اجرا می‌کند. اقدامات شفافیت‌سازی که فراتر از تعهدات ایران تحت توافقنامه‌های رسمی با آژانس هستند نیز مورد موافقت قرار گرفته‌اند».

*****

 

 

گفته می شود وندی شرمن، مذاکره کننده هسته ای سابق آمریکا در گروه ۱+۵ نیز همزمان با اجلاس امنیت هسته ای، با انتشار مطلبی در روزنامه «یو اس ای تودی» مواضع خود را درباره توافق هسته ای ایران بیان کرده است. شرمن موضوع ایران و پایبندی این کشور به برجام را یکی از موضوعات اصلی دانسته که باید در دستور کار نشست امنیت هسته ای قرار بگیرد و خواستار آن شده که جهان برای همیشه خود را برای پایبند نگاه داشتن ایران به برجام متعهد بداند. این مقام سابق آمریکایی خواستار آن شده که جامعه جهانی، ضمن رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، به وارد کردن هزینه به این کشور در حوزه های دیگر، مانند «حمایت از تروریسم، حقوق بشر و برنامه موشکی» ادامه دهد. به عقیده وی، اجرای توافق هسته‌ای آغازی محکم و استوار داشته، ولی اثبات اثربخشی آن در اقداماتی خواهد بود که در بلندمدت انجام می گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*