سردار پاکپور در نشست خبری: رزمایش نیروی زمینی سپاه هفته جاری در جنوب شرق کشور برگزار می‌شود

فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره برگزاری رزمایش این نیرو در جنوب شرق کشور گفت: این رزمایش به مدت ۳ روز از ۲۴ تا ۲۶ فروردین ماه و با نام پیامبر اعظم(ص) برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمد پاکپور در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد اظهار داشت: رزمایش نیروی زمینی سپاه در هفته جاری برگزار خواهد شد.

وی افزود: این رزمایش را در منطقه جنوب شرق کشور برگزار می کنیم. منطقه رزمایش استان سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان، جنوب استان خراسان جنوبی و شرق هرمزگان است.

پاکپور ادامه داد: این رزمایش به مدت ۳ روز از ۲۴ تا ۲۶ فروردین ماه و با نام پیامبر اعظم(ص) برگزار می شود.

سردار پاکپور با اشاره به اینکه ماموریت‌های نیروی زمینی سپاه در دو بخش امنیتی و دفاعی قرار می‌گیرد، گفت: در بخش دفاعی و امنیتی ما در مرزهای شمال غربی کشور و غرب کشور و جنوب شرق کشور و حتی شمال شرق کشور با کشورهایی همسایه هستیم که یا در مرزهای خود حاکمیت ندارند یا اینکه در کنترل و انسداد مرزهای خود توانایی ندارند.

وی ادامه داد: این مسئله به گونه‌ای است که تردد در مرزهای این کشور به آسانی صورت می‌گیرد. در شمال غرب کشور ما با دو کشور همسایه هستیم؛ ترکیه بر مرزهای خود حاکمیت نسبی دارد اما در عراق و شمال عراق که اقلیم کردستان عراق است، مرزهای آن در دست گروه‌هایی هستند که حتی عراقی نیستند. تا منطقه سردشت عملاً ما با گروه‌های تروریستی، هم‌مرز هستیم و حاکمیتی از عراق و حتی اقلیم کردستان روی این مرزها وجود ندارند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه مرز غرب و شمال غرب کشور ما به این شکل از طرف دولت عراق کنترل می‌شود و کنترلی اصلاً وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما باید توان بسیار زیادی بگذاریم که ناامنی‌های عراق به داخل کشور ما سرایت نکند. در منطقه جنوب شرق کشور که مأموریت آن با نیروی زمینی سپاه است، با کشورهای پاکستان و افغانستان هم‌مرز هستیم.

سردار پاکپور با تاکید بر اینکه در مرز بلوچستان با پاکستان، تسلط آنچنانی وجود ندارد، تصریح کرد: در سال‌های گذشته شاهد اقدامات تروریستی در بلوچستان بوده‌ایم چون کنترل بر مرزها وجود نداشت؛ عناصر تروریست و شرور به راحتی از مرزها عبور می‌کردند و اقدامات تروریستی خود را انجام می‌دادند و به کشور مقابل بازمی‌گشتند.

وی با اشاره به امنیت مرزها در مرز افغانستان گفت: افغانستان هم سالیان زیادی دچار مشکلات است. برخی از گروه‌های تندرو و دیگر گروه‌ها در حواشی مرز ما با افغانستان حضور دارند که حاکمیت افغانستان هیچ تسلطی بر آن ندارد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: این شرایط در مرزهای ما وجود دارد و با این شرایط، مأموریت این مناطق به نیروی زمینی سپاه واگذار شد.

سردار پاکپور با اشاره به اینکه ابتدا باید مرزهای خود را کنترل کنیم تا مشکلات این کشورها به عمق داخل سرایت نکند، افزود: این مهمترین موضوع و از راهبردهای اساسی نیروی زمینی سپاه در سال جاری و سال ۹۴ بود.

وی با تاکید بر اینکه ما در سال‌های دهه ۸۰ مشکلات اساسی در شمال غرب کشور داشتیم، اظهار داشت: آن ایام شاهد کمین‌ها، انفجارها و مین‌گذاری‌ها بر سر راه نیروهای نظامی نیز بودیم. این اتفاقات در بخشی از مناطق بین پیرانشهر و سردشت وجود داشت که از زمان‌های قبل هیچ‌گاه ما در آنجا پاسگاه و حضور فیزیکی نداشتیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به مشکلات اقلیمی و شرایط نامساعد جوی در این مناطق، ادامه داد: از طرف دیگر عناصر ضد انقلاب اینجا استقرار پیدا کرده بودند. ما اگر اتفاقی در کشور می‌افتاد و می‌خواستیم عقبه دشمن را مورد هدف قرار دهیم، باید با راکت‌های دوربرد می‌زدیم؛ یعنی آنها این عمق امنیتی را از ما گرفته بودند. ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر ما باید شلیک می‌کردیم تا بتوانیم عقبه‌های دشمن را مورد هدف قرار دهیم.

سردار پاکپور با تاکید بر اینکه چاره‌ای نداشتیم جز اینکه بر روی مرزها متمرکز شویم، افزود: از سال ۹۰ عملیات‌های رزمی خود را شروع کردیم و این سال اوج درگیری‌های ما با این گروه‌های تروریستی بود. در جاسوسان، حاج‌ابراهیم و مناطق دیگر، درگیری‌های شدیدی داشتیم.

وی با بیان اینکه ارتفاعات را هر سال با توجه به صعب‌العبور بودن، با عملیات نظامی می‌گرفتیم و بعد گروه‌های مهندسی نیروی زمینی به احداث جاده‌ها و پاسگاه‌ها می‌پرداختند، افزود: مرداد سال ۹۴ انتهای عملیات ما در شمال غرب کشور بود که کل مرز شمال غرب از لوث وجود ضد انقلاب پاک شد و ما در نقطه صفر مرزی استقرار پیدا کردیم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه اظهار داشت: زمانی ما باید با توپخانه‌های دوربرد، عقبه دشمن را می‌زدیم اما هم‌اکنون اگر دشمن بخواهد حرکتی انجام دهد، با خمپاره عقبه‌های دشمن را خواهیم زد؛ نسبت به دشمن تسلط کافی داریم. در شمال غرب و غرب کشور خلاء مرزی نداریم و منطقه‌ای که جولانگاه ضد انقلاب باشد، وجود ندارد، در همه مناطق حضور داریم. ابتکار عمل در مناطق شمال غرب کشور در دست ما است.

سردار پاکپور در ادامه با اشاره به اینکه از سال ۸۸ مأموریت جنوب شرق کشور به نیروی زمینی سپاه واگذار شد، گفت: با توجه به شرایط خاص منطقه و عمقی که عناصر شرور و ضد انقلاب در سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شرق هرمزگان و جنوب استان خراسان جنوبی پیدا کرده بودند، برخی از عملیات‌های ما ۳۰۰ کیلومتر در عمق کشور بود؛ آنها سازمان‌یافته عملیات انجام می‌دادند. در این شرایط مأموریت به نیروی زمینی سپاه واگذار شد.

وی با بیان اینکه برای اینکه امنیت پایدار در این مناطق ایجاد شود، از شهید شوشتری خواسته شد که طرح‌های مختلف برای آن ارائه کند، افزود: امنیت پایداری که مبتنی بر توان بومی منطقه باشد. از سال ۸۸ با بکارگیری هسته‌های عناصر بومی، در مناطق مرکزی استان شروع شد و با شیب خاصی به مناطق مرزی استان سرایت کرد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه ادامه داد: هم‌اکنون نزدیک به ۹ هزار نفر از مردم بومی منطقه به عنوان بسیجیان بومی با کمک عناصر نیروی زمینی سپاه، مسئولیت امنیت منطقه را بر عهده دارند. به موازات این اقدام، ما زیرساخت‌های اساسی مورد نیاز امنیت را نیز در آنجا ایجاد کردیم و در کنار آن به محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری پرداختیم.

سردار پاکپور، درمان را مشکل اساسی این مناطق دانست و تصریح کرد: تا امروز نزدیک به ۳۸ تا ۴۰ بیمارستان صحرایی فوق تخصصی و تخصصی در منطقه جنوب شرق کشور برپا کرده‌ایم و نزدیک به ۹۰۰ هزار خدمات درمانی داده شده است. در دی ماه سال گذشته ۱۱ بیمارستان صحرایی در مناطق مختلف جنوب شرق کشور که شامل جنوب استان کرمان و سیستان و بلوچستان است، برپا شد که تاثیر زیادی در روحیه مردم و جذب آنها به جمهوری اسلامی ایران داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر در مرز منطقه خلاء داشتیم، گفت: از سال ۸۸ کار را شروع کردیم و هفت گروه و در مقطعی نیز شش گروه مهندسی نیروی زمینی در منطقه فعالیت کردند و نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر دیگر باقی مانده است که در سال جاری کل ۴۰۰ کیلومتر به پایان خواهد رسید.

فرمانده نیروی زمینی سپاه، برخی از این مناطق را مناطق خشنی به لحاظ جغرافیایی عنوان کرد و گفت: مناطق جنوب استان سیستان و بلوچستان؛ هم ارتفاعات و هم طبیعت خشنی داشتند. با احداث جاده‌ها و احداث‌ پاسگاه‌ها، استقرار نیز در آنجا صورت گرفت. درگیری‌ها که در عمق کشور بود، به مرز کشیده شد و هم‌اکنون در نقطه صفر مرزی هستیم. دیگر اقدامات تروریستی سازمان‌یافته وجود ندارد. اقدامی هم که در مرزها صورت می‌گیرد، به عدم کنترل طرف مقابل بازمی‌گردد که به راحتی در مرز، ما با نیروهای مرزی درگیر می‌شویم.

سردار پاکپور با بیان اینکه در بحث آمادگی‌ها، اقدامات زیادی صورت گرفته است، گفت: نزدیک به ۹۵ درصد از تجهیزات ما هم‌اکنون آماده است و تجهیزات مستهلک و غیرآماده در نیروی زمینی سپاه وجود ندارد. در بعد نیروی انسانی نیز همین اقدامات صورت گرفته است و این آمادگی‌ها با کمک نیروهایی است که در دوران دفاع مقدس، جنگ را تجربه کردند. حتی در بحث مستشاری نیز که وجود دارد، اینها تجاربی است که ما کسب می‌کنیم و آن را به جوان‌ها منتقل می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اهداف رزمایش امنیتی «پیامبراعظم(ص)» که در هفته جاری برگزار می‌شود، افزود: نخستین هدف این رزمایش، حفظ آمادگی رزمی در یگان‌های منطقه است؛ همه یگان‌ها چه واحدهای بومی و چه یگان‌ها و لشگرهای موجود در منطقه برای حفظ آمادگی رزمی آنها قطعاً نیاز به تمرینات داریم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه، دومین هدف رزمایش را نمایش قدرت نظامی نیروهای مستقر در منطقه برشمرد و گفت: سومین هدف نیز هویت‌بخشی و امنیت‌سازی برای منطقه و مبتنی بر بومی‌سازی امنیت است؛ این را باید به عنوان یک موضوع مهم در رزمایش هم به مردم منطقه و هم کشور نشان دهیم.

سردار پاکپور در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص استعداد نیروهایی که در رزمایش آتی حضور دارند و کیفیت برگزاری این رزمایش، ادامه داد: کلیه نیروهای بومی که در منطقه سازمان‌دهی شده‌اند، در این رزمایش حضور دارند و شرکت می‌کنند. همچنین یگان‌های نیروی زمینی در منطقه نیز حضور دارند؛ مثل لشگر ۴۱ ثارالله، لشگر ۱۹ فجر، تیپ ۳۳ المهدی، تیپ ۱۱۰ سلمان، تیپ علی‌اکبر که در منطقه ایرانشهر است و تیپ صالحین که در منطقه ایرانشهر به علاوه یگان ویژه صابرین که عملیات خاص را انجام می‌دهند، در این رزمایش حضور دارند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه زمانبندی رزمایش سه روزه شما به چه شکلی است؟ تصریح کرد: روز اول رزمایش در منطقه سراوان است که چند نوع عملیات تمرین می‌شود؛ در روز دوم در منطقه عمومی میرجاوه، رزمایش برگزار می‌شود و در روز سوم نیز تجمع فرماندهان بسیج و یگان‌های شرکت‌کننده در شهر زاهدان انجام خواهد شد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در خصوص بکارگیری بخش هوانیروز در رزمایش اخیر، افزود: هوانیروز نیروی زمینی تشکیل شده و در این رزمایش نقش بسیار مؤثری را ایفا خواهد کرد.

سردار پاکپور در خصوص تست سلاح‌های جدید در این رزمایش، تصریح کرد: جهاد خودکفایی، سلاح‌های جدیدی را در این رزمایش ارزیابی و تست خواهد کرد. اینکه هم‌اکنون سلاح جدیدی در سازمان یگان‌ها قرار گرفته باشد، این‌طور نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که در مورد اقدامات جانبی که در حاشیه برگزاری رزمایش انجام می‌شود، توضیح دهید، گفت: یکی از این اقدامات ۱۱-۱۰ بیمارستانی بود که ما در دی ماه برگزار کردیم اما در این رزمایش اقدامات خاصی در جهت احداث برخی از جاده‌ها و احداث یک بیمارستان تخصصی کامل در منطقه سراوان را نیز خواهیم داشت.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در پاسخ به این سؤال که اخیراً مقامات آمریکایی اعلام کردند که پس از مسائل هسته‌ای، به دنبال فشار بر سپاه هستند، پیام این رزمایش برای این مقامات چیست؟ تصریح کرد: هر کشوری قطعاً باید بخشی از توان و استعداد خود را در این رزمایش‌ها به رخ جهانیان بکشد؛ این خود یک عامل بازدارنده است و نمایش قدرت باعث می‌شود دشمنان ما در برآوردهای خود اشتباه نکنند و بخواهند بعضی از اقدامات بی‌خردانه را انجام دهند که در این رزمایش‌ها می‌توانیم توان خود را نشان دهیم.

سردار پاکپور در خصوص حمایت گروه‌های تروریستی توسط برخی از کشورها برای ایجاد ناامنی در ایران، گفت: هیچ گروه مسلحی که علیه ما اقدام تروریستی انجام می‌دهد، وجود ندارد که از ناحیه یک سرویس امنیتی و کشور ثالثی پشتیبانی نشود. تمام این گروه‌هایی که گفتم وقتی برخی از عناصر آنها دستگیر شده‌اند، اعتراف می‌کنند که وابستگی و پشتیبانی این گروه‌ها توسط برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس مخصوصاً عربستان بوده است.

وی با بیان اینکه عربستان با کمک‌های مالی تلاش می‌کند امنیت کشور ما را به خطر بیندازد، خاطرنشان کرد: برخی از گروه‌ها هم‌اکنون در بعضی از مناطق مرزی ما توسط کشورهای حوزه خلیج‌فارس و به ویژه امارات و عربستان سازماندهی و تأسیس می‌شوند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با تاکید بر اینکه دشمن همواره می‌خواهد علیه ما اقدامی را صورت دهد، ادامه داد: ما باید خود را آماده کنیم و این آمادگی جلوی حرکت‌های طراحی شده را خواهد گرفت. اِشراف اطلاعاتی در برخورد با تهدیدات خیلی مهم است. ما اگر اشراف اطلاعاتی داشته باشیم، هر حرکتی را در نطفه خفه خواهیم کرد. هم‌اکنون ما این اشراف اطلاعاتی را داریم.

سردار پاکپور در پاسخ به سؤالی در خصوص امنیت ایران در خارج از مرزهای کشور و حضور مستشاری در برخی از کشورها، گفت: ما دو هدف را در مأموریت‌های مستشاری دنبال می‌کنیم؛ یک هدف اصلی و مهم این است که ما تعارف نداریم و این را کتمان نمی‌کنیم که به محور مقاومت کمک می‌کنیم. فرماندهی معظم کل قوا چندین بار فرموده‌اند که ما افتخار می‌کنیم که به محور مقاومت و برای مبارزه با صهیونیسم، کمک می‌کنیم.

وی حضور مستشاری را نوعی مبارزه با صهیونیسم عنوان کرد و افزود: سوریه خط مقدم محور مقاومت است و دشمن می‌خواهد این خط را بشکند و ما کمک می‌کنیم تا این خط مقدم شکسته نشود.

وی در تشریح دومین هدف حضور مستشاری در سوریه گفت: حتماً بدانید که اگر ما در آنجا عناصر تروریست را زمین‌گیر نکنیم، باید در مرزهای خود با آنها بجنگنیم؛ آنجا آنها را زمین‌گیر می‌کنیم تا نیاز به جنگیدن در داخل نداشته باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*